Trainingen, conferenties
- De didactische week: zes docenten ieder 3 lessen voorbespreken, observeren en feedback.
Meer informatie: klik hier.
Een informatief filmpje van 8 minuten over wat een didactische week inhoudt: klik hier.
Te gebruiken materialen in uw eigen school
Cultuur & leiderschap
- Werken met je team (Van Emst & Ettekoven); een boekje met werkvormen voor team- of sectie-overleg
Download hier - Naar gedeeld leiderschap in de school (APS-publicatie)
Download hier - Exploreren moet, als kennis er toe doet (APS-publicatie)
Download hier - Binden en boeien van docenten (APS-publicatie)
Download hier - Ambities voor het derde leerjaar HAVO/VWO (APS-publicatie)
Download hier - De jacht op een idee (bron: Jos Kessels)
Download hier - Dromen, durven, doen (bron: Ben Tiggelaar)
Download hier - Cultuurmaatregelen: interventies om de cultuur te bevorderen (bron: APS-publicatie)
Download hier - Cultuurwerkvormen; handvatten voor team-, afdelings- en schoolleiders (bron: APS-publicatie)
Download hier - Vragenlijst om de mate van ‘onderzoekende cultuur’ te meten (bron: Meta Krüger)
Download hier - Biografisch gesprek; te stellen vragen (bron ISIS-VO)
Download hier - Biografisch gesprek (boekje van ISIS-VO)
Download hier
Leren-activerend onderwijs: hogere orde denken
- Ons slimme onbewuste (bron: Ap Dijksterhuis)
Download hier - Wiskundige denkactiviteiten, SLO, bundel
Download hier - Onthouden-begrijpen-integreren-toepassen, vier tekstjes
Download hier
Toetsen en beoordelen
- Cijfers belemmeren diepgang in leren. Ruth Butler, (Engelstalig artikel)
Download hier - Beoordelen om te leren. KPC uitgave 2013
Download hier - Inspirerend toetsen en beoordelen. Lezing lector Dominique Sluijsmans
Download hier - Leren en beoordelen. APS-uitgave
Download hier
21ste eeuwse vaardigheden
- Het voorbereiden van leerlingen op (nog) niet bestaande banen. Auteur Prof. Dr. Paul Kirschner e.a.
Van onze leerlingen krijgt 65% een baan die nu (nog) niet bestaat. In deze brochure wat leerlingen nodig hebben.
Download hier - Toekomstgericht (basis- en voortgezet)onderwijs, kamerbrief november 2014
Download hier - 21ste eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs (SLO-uitgave, 2014)
Funderend wil zeggen basisonderwijs en de eerste drie leerjaren van het VO. Download hier.
Leren-activerend onderwijs: didactische werkvormen
- Vijf activerende werkvormen, basis (bron: Ebbens & Ettekoven)
Download hier - Activerende didactische werkvormen (bron: SLO)
Download hier - Denkactiviteiten bevorderen (bron: ‘Cijfers geven werkt niet’)
Download hier - Onderwijsleergesprek (bron: Ebbens & Ettekoven)
Download hier - Zinvolle taken, betekenisvolle taken (bron: APS)
Download hier - Van zelf werken tot zelfverantwoordelijk leren, vier opsommingen
Download hier - Van zelf werken tot zelfverantwoordelijk leren, vier tekstjes
Download hier - Zelfstandig werken versus zelfstandig leren, casus Judith
Download hier
Leren-activerend onderwijs: pedagogische relatie
- Krachtig leren, 20 voorbeelden (bron: mij onbekend)
Download hier
Taalonderwijs: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans
- Doeltaal = voertaal. Onderzoek door studenten Universiteit Leiden (106 pagina’s)
Download hier - Onderzoek naar het gebruik van doeltaal als voertaal. (Artikel Annelies Haijma in Levende Talen, 2013)
Download hier
Havo en de potentie van de havist
- Tien richtinggevende uitspraken voor het HAVO-onderwijs
Download hier - Talentontwikkeling op de havo (Brochure School aan Zet & Sirius)
Download hier - Beter inspelen op HAVO-leerlingen (IVA-onderzoek 2007)
Download hier - Beter inspelen op HAVO-leerlingen, zes maatregelen uit IVA-onderzoek op twee A4-tjes samengevat
Download hier - Havo-leerlingen hebben een eigen aanpak nodig. (artikel Anja Vink in Vrij Nederland, januari 2015)
Download hier
Verschillen tussen havo en vwo
- Verschil tussen havo en vwo (bron: SLO)
Download hier - Verschil havo – vwo, schema (bron: SLO)
Download hier - Ambities voor het derde leerjaar havo-vwo (APS-uitgave, 42 pagina’s)
Download hier
Het vwo, voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
- Hoe het vwo voorbereidt op het wetenschappelijk onderwijs (APS-onderzoeksrapport, 135 pagina’s)
Download hier hele rapport - Het leren van VWO+ en gymnasiumleerlingen (Maurice van Werkhooven)
Download hier - Vragen (formuleren) is vakwerk. Prof. Dr. José van Dijck (NRC-Handelsblad, 18 april 2015)
Download hier. (2 A4-tjes)
Begaafde en hoogbegaafde leerlingen
- Plan van aanpak toptalent 2014-2015, Kamerbrief maart 2014
Download hier - Begrijp je me? (Hoogbegaafde) leerlingen over competenties van leraren (bron: Esther de Boer, KPC-groep)
Download hier - Types hoogbegaafde leerlingen (bron: Eureka!)
Download hier - Menselijke intelligentie, de triarchische theorie
Download hier
Gymnasiaal onderwijs
- Een Gouden Standaard voor de gymnasiumopleiding (bron: Werkgroep Gouden Standaard)
Download hier - Het leren van gymnasiumleerlingen (M. van Werkhooven)
Download hier - Draaiboek Gymnasium Cum Laude, t.b.v. zes modules (in kleur) voor de Klassieke Talen
Download hier - Module 1, Gymnasium Cum Laude: Het Geheugenpaleis
Download hier - Module 2, Gymnasium Cum Laude: Retorica
Download hier - Module 3, Gymnasium Cum Laude: Woede
Download hier - Module 4, Gymnasium Cum Laude: Topoi
Download hier - Module 5, Gymnasium Cum Laude: Literatuur
Download hier - Module 6, Gymnasium Cum Laude: Leven na de dood
Download hier
Dalton-onderwijs
- Daltoncompetenties leerlingen in het VO (bron: Kortlopend Onderzoek, 2013)
Download hier - Webgeletterdheid in het Daltononderwijs (bron: PO, De Hooiberg-Borne)
Download hier
Maurice van Werkhooven, onderwijsadvies (per 1 mei 2016 als zelfstandige)
- Algemene voorwaarden ‘Maurice van Werkhooven, onderwijsadvies’, KvK 65237595
Download hier de voorwaarden - VAR-WUO-verklaring
Download hier